San Salvador - Reisverslag uit Salvador, Brazilië van Emile Hosson - WaarBenJij.nu San Salvador - Reisverslag uit Salvador, Brazilië van Emile Hosson - WaarBenJij.nu

Door: Emile de Hosson

Blijf op de hoogte en volg Emile

27 September 2010 | Brazilië, Salvador

Za 25 sept
Na een warme douche en uitgebreid ontbijt worden we opgehaald door Rodriguez. In een paar uur loodst hij ons door Salvador. We zien de meeste hoogtepunten, krijgen een keuze uit 68 verschillende soorten ijs, en eindigen in Pelourinho. Na de tour hebben we een uitgebreide lunch (typisch Braziliaans:  Moqueca ou ensopado de peixe com camarão en een Caipirinha), lopen we nog wat rond in het oude centrum en pakken dan een taxi terug naar het hotel.
Voordat we weer honger hebben, zijn we een paar biertjes verder. Maar we eten heerlijk Italiaans in ons hotel, gemaakt door de Italiaanse kok.

Zo 26 sept
's-morgens lopen we door Barra, een wijk waar op zondag veel mensen samenkomen op de boulevard of op het strand. Het is er druk en gezellig. Over 4 km lopen we 4 uur. Onderweg uiteraard een museumpje meepikken en hier en daar een hapje en een drankje.
We spreken af met Christoph en Olivia om die avond naar een Candomble-sessie te gaan (geloof van de slavenbevolking). Dresscode: wit. Die had ik nog uit de Amazone ;-)
Vooraf eten we in Mamabahia (goede ervaring) en vervolgens stappen we in de taxi. Nadat we zijn aanbeland in een bijzonder deel van de stad (soort favela) geeft de chauffeur aan dat hij de weg kwijt is. Gelukkig weet een prostitué ons de goede kant op te sturen. Na nog meer omzwervingen bereiken we de plaats van bestemming. Het blijkt een kleine woongemeenschap (net een sekte) waar in een zaaltje mensen muziek maken en ritueel dansen (totdat ze in trance raken en opgevangen moeten worden). Het is een bijzonder schouwspel, maar een foto nemen is niet gelukt: nog voordat ik mijn camera gereed had word ik door enkele sekteleden mee naar buiten genomen en moeten alle foto's van mijn camera worden verwijderd. :-(
Na een uur bereikt de temperatuur ongekende waarden en besluiten we op een terras te gaan zitten. Hopen dat de taxichauffeur ons weer komt halen (zoals beloofd). We nuttigen een paar biertjes en na een uurtje komt de serveerster ons vertellen dat de taxi klaar staat. Dat bleek voor de helft waar: er stond een auto voor ons klaar, maar dat was geen taxi. We nemen het zekere voor het onzekere en stappen niet in. Met een echte taxi laten we ons naar het centrum rijden en zoeken daar nog een kroeg op om de avond af te sluiten. Een zwerver brengt ons er naartoe...

• 27 September 2010 - 14:53

Sonja: