Kanchanaburi - Reisverslag uit Ayutthaya, Thailand van Emile Hosson - WaarBenJij.nu Kanchanaburi - Reisverslag uit Ayutthaya, Thailand van Emile Hosson - WaarBenJij.nu

Kanchanaburi

Door: Emile de Hosson

Blijf op de hoogte en volg Emile

07 Januari 2009 | Thailand, Ayutthaya

Maandag 5 januari

Al vroeg in de ochtend staan we op voor het vervolg van onze reis. Rond 7 uur vertrekken we met een minibus naar de floating market ten westen van Bangkok (Damnoek Saduak). Met een bootje varen we langs alle (leuke maar erg commerciele) kraampjes. Daarna reizen we door en gaan we met de trein een stuk over de Dodenspoorweg richting Kanchanaburi. Deze spoorweg naar Birma is aangelegd in WO II door krijgsgevangenen en daardoor indrukwekkend. Vlak voor het eindstation begeeft de dieselmotor van de trein het, en kunnen we een half uur genieten van de coupe en het grind tussen de bielzen. Dan arriveert een 'nieuwe' locomotief en rijden we verder... Nog 5 minuten. Vanaf het station is het nog een paar minuten rijden naar de aanlegsteiger van de longtailboot die ons in een half uurtje naar ons flotel (floating hotel) brengt. Het is een hotel zonder stroom, wat erg bijzonder is. Eerst zwemmen we in de River Kwai: loop naar de ene kant van het hotel, spring in het water (met vest), en je wordt door de sterke stroming in no time naar de andere kant van het hotel gebracht. Na het diner blijven we met onze duitse vrienden nog wat biertjes drinken (uiteraard bij de verlichting van olielampjes, maar door ingevlogen ijsblokjes is het bier goed koud) en zoeken we met een zaklamp ons bed op...

Dinsdag 6 januari
Waar Natalja van droomde gebeurde in de slaapkamer naast ons: een grote spin op de kamer. Wie kijkt er dan ook met zijn zaklamp onder het bed? Aan de oever staan twee olifanten die we voeren met schillen van meloen en ananas, en ook wij nuttigen een ontbijtje. Met de longtailboot worden we weer naar de bewoonde wereld gebracht. Met de minibus gaan we naar de Erawan watervallen. Een behoorlijke klim door de bossen en bergen brengt ons langs 7 watervallen. Op de terugweg nemen we een duik in het water zodat het zweet wordt weggespoeld. Schoongegeten door de vissen besluit ik in een winkeltje mijn t-shirt te ruilen voor een nieuwe (schone, met kleine bijbetaling). Ik adviseer de juffrouw mijn oude shirt eerst te wassen voor ze het weer gaat verkopen.
Na de lunch rijden we door naar de bridge on the River Kwai. Een gedenkwaardige plek, ook voor Nederlanders. Op de begraafplaats liggen ook een paar duizend Nederlandse militairen die de werkkampen in de tweede wereldoorlog niet hebben overleefd. Tot slot bezoeken we nog het JEATH museum. Daarna varen we naar ons hotel waar de rest van de dag wordt gevuld met bier...

Woensdag 7 januari
Het is een uur of 8 als de zon ons vanaf het water het bed uit brandt. Na het onbijt rijden we naar Ayutthaya. In de bus schrijf ik een stukje voor het thuisfront... Wordt vervolgd.

• 07 Januari 2009 - 11:26

Tom En Henny:

Als ik heel eerlijk moet zijn ben ik best een beetje jalours op jullie.
    Maar Henny is bang voor slangen, dus zal het wel bij G.C. blijven.
    Leuk om jullie zo te volgen.
    Tot schrijfs.
    Tom

• 07 Januari 2009 - 22:25

Lies En Willem:

The bridge over the river Kwai: een van de beste films die in die tijd zijn gemaakt. Ik heb altijd al eens op die plek willen gaan kijken en nu zit mijn zoon daar al. Om jaloers op te worden. Ik zie de foto's later wel. Neem alles zo goed mogelijk in je op, want hier is geschiedenis geschreven!!
    Veel plezier nog de komende tijd. Doeiii