Trekking naar de Palong-tribe - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Emile Hosson - WaarBenJij.nu Trekking naar de Palong-tribe - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Emile Hosson - WaarBenJij.nu

Trekking naar de Palong-tribe

Door: Emile de Hosson

Blijf op de hoogte en volg Emile

11 Januari 2009 | Thailand, Chiang Mai

10 en 11 januari

Suwaadee krup (we leren al aardig thais...),

We gaan voor een twee-daagse trekking. Om 8 uur worden we opgehaald door onze gids, kok en chauffeur: Niwet. Hij is gekleed in een shirt van het Nederlands elftal, dus het begin is goed.
Er gaat nog iemand met ons mee: een engelse dame (Jennifer uit Londen), die een grote hobby heeft: praten. Op weg naar het noorden stoppen we bij een markt om eten te kopen voor het weekend. Een half uur later zijn we bij een trainingskamp voor olifanten, waar we een show bekijken. Daarna gaan we te voet naar een bergstam.
Na de lunch (bij grotten) rijden we een stukje de bergen in. Dan blijft de auto achter. We binden de rug- en slaapzakken op de rug en lopen enkele uren totdat we aankomen op ons logeeradres bij de Palongstam. Onderweg zouden we een flinke maaltijd bij elkaar kunnen plukken: bananen, papaya, carambola. Maar de kok had zijn inkopen al gedaan.
Het bereiden van de maaltijd (op een vuurtje) wordt voor ons gecombineerd met een cursus Thais koken. We eten geweldig (wederom bij het licht van een olielamp) en daarna gaan we met gitaar en bier bij het kampvuur zitten. Het is volle maan (we missen een full moon party) en de temperatuur is flink gedaald als we onze slaapzak inglijden. Ondanks de harde ondergrond en het continue harde geluid van kikkers slapen we goed...

Als we de volgende ochtend de deur van de slaapzaal open doen, worden we verwelkomd door Jennifer, die haar hobby weer oppakt, Niwet, die de eitjes voor ons aan het klaarmaken is, en de plaatselijke bevolking die er tijdens onze nachtrust in is geslaagd om een hele markt op te bouwen (voor ons drieen...). Als dank voor de gastvrijheid doen we enkele aankopen, waarna we ons ontbijt nuttigen. Dan worden we opgehaald door twee olifanten. Een uur lang worden we vermaakt op de rug van een olifant die niet wil luisteren en alleen maar van het pad afgaat om voedsel te zoeken. Uiteindelijk komen we wel bij het eindpunt waarna we te voet verder gaan. Na ongeveer een uurtje lopen (na gisteren enkele malen te zijn gevallen, is het voor ons praatgraag reisgezelschap meer strompelen) komen we aan bij een rivier, waar een bamboevlot ons een uurtje stroomafwaarts brengt. Daar staat de gids inmiddels klaar met zijn pickup-truck, die ons naar de lunch-lokatie brengt. Na de lunch rijden we in circa anderhalf uur terug naar ons hotel in Chiang Mai. In de avond (na een poosje aan het zwembad te hebben gelegen) bezoeken we nog de zondagmarkt en een restaurant. Het was een geweldig weekend, en we maken ons op voor onze vierdaagse autotrip richting de Gouden Driehoek..

Over vier dagen hopen we jullie hierover te kunnen berichten!
Wel hebben we nog een paar foto's van de trekking op onze website geplaatst.

• 11 Januari 2009 - 18:01

Henny En Tom:

Dat je bier kunt drinken is wel bekend, maar dat je ook op de gitaar kunt spelen is nieuw voor ons.
    Die eigenwijze olifant komt me wel weer bekend voor.

Benieuwd naar jullie belevenissen in de gouden driehoek
    Veel succes met Jennifer.
    Groetjes uit Lathum

• 13 Januari 2009 - 18:51

Frederiek & Erik:

Leuk om te lezen!

Het is zeer herkenbaar. Lachen van die markt! De hele stam wordt opgetrommeld om wat te verkopen, hè! Vooral vrouwen en zielige kinderen hangen aan je en drukken letterlijk alles onder je neus. En... nog een leuk etuitje gekocht? Handig hoor!

En Tal... heb je een oog dicht kunnen doen met een spin onder je bed?

Tip: gooi het wandel-tempo omhoog, dan houdt Jennifer haar mond wel.

Het is goed te lezen dat jullie de dagen kwijt zijn. Geniet er lekker van, want voor je het weet zit je hier weer in de kou.

Groeten,
    Erik & Freek

• 24 September 2018 - 13:07

Gonnie Tromp:

Beste Emile,

Wij gaan volgend jaar in januari ook een drie daagse trekking doen in Chiang Mai. We slapen ook bij de lokale bevolking. We vroegen ons af hoe koud het daar 's nachts en 's avonds wordt. Dit in verband met de comfort temperatuur van je slaapzak. Kun je ons advies geven over kleding, slaapmatjes en slaapzakken. Hebben we een dikke trui of vest nodig, termo kleding, een warme broek of is een afritsbroek warm genoeg. Onze slaapzak is erg dun en heeft een confort temperatuur van 11 graden.

• 24 September 2018 - 18:26

Emile:

Hallo Gonnie,
    De trekking is heel leuk, maar ‘s-nachts is het behoorlijk fris. Wij kregen slaapzakken van de organisatie waardoor je ingepakt kon slapen. De temperatuur daalde richting het vriespunt dus dat was erg handig. Als je zelf een slaapzak meeneemt, zorg dan voor een warme slaapzak. En thermokleding is geen overbodige luxe.
    Groeten en veel plezier!
    Emile