Boedapest - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Emile Hosson - WaarBenJij.nu Boedapest - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Emile Hosson - WaarBenJij.nu

Boedapest

Door: Emile de Hosson

Blijf op de hoogte en volg Emile

20 Augustus 2009 | Hongarije, Boedapest

19 augustus 2009
Iets na 9 uur zitten we in de auto op weg naar Boedapest. Onderweg nog even een vignetje scoren, Hongaarse plaatsnamen proberen uit te spreken, en de koers en de munteenheid van Hongarije uit ons hoofd leren. Tegen 12en komen we aan bij ons hotel.
“U komt speciaal voor de Red Bull Air Race?” vraagt de receptioniste. Nee, dat niet, maar nu we er toch zijn… Even later doen we een lunch langs de Donau en vliegen de eerste vliegtuigjes langs onze tafel. Nadat we de rekening hebben betaald (6000 Forinten, de koers blijft moeilijk) vinden we een mooi plekje waar de fotocamera zijn werk kan doen. Na een half uurtje hebben we genoeg gezien en keren we terug op een terras om verdere plannen te maken. Een flinke wandeling brengt ons via de St. Stephansbasiliek naar het Nationaal Museum. Op de top van de kerk hebben we prachtig uitzicht over de stad (voor de lezer: er ging gelukkig een lift), in het museum zien we alles van de historie van Hongarije. Een verhaal erbij is lastiger omdat veel alleen in het Hongaars wordt uitgelegd. En wij kennen alleen nog maar “Kérem a számlát”: de rekening alstublieft…
Het is al half zeven als we bij ons hotel aankomen om even op te frissen. De receptioniste wijst ons de weg naar een park met veel leuke restaurantjes. Daar eten we prima Hongaars: iets met goulash. Op de terugweg helaas geen ijssalon…

20 augustus 2009
Het is vandaag een nationale feestdag in Hongarije. Wij gebruiken deze dag om veel meer van de stad te zien dan alleen maar sportvliegtuigjes. Met een dagpas voor het openbaar vervoer krossen we de hele stad door. We beginnen bij het parlement, waar veel vrijwilligers de oudheid va Hongarije naspelen. Vervolgens steken we de Donau over en bezoeken de Burgtwijk. Na een lange wachtrij mogen we met een treintje omhoog: mooi uitzicht over de stand. Vervolgens met het openbaar vervoer (bus en metro) naar de Geleerdheid (daar is vast ook een Nederlands woord voor). Een flinke klim de berg op laat de zweetdruppeltjes weer lekker over de rug lopen. Tijd voor een lunch… Die hopen we te vinden in het park bij het hero-square. Het wordt uiteindelijk een hotdog bij een kraampje, maar niet minder lekker…
Nadat we de metro terug hebben genomen naar ‘het centrum’, bezoeken we diverse terrasjes en ligweiden. Hier en daar vliegt nog een vliegtuigje over, maar wij genieten van onze bestellingen en van de omgeving. Aan het eind van de middag gaan we voor een opfrisbeurt naar het hotel. Eindelijk een keer onze weblog bijwerken en ook alvast een blijk werpen op ons reisdoel voor morgen: Kroatië.

Voor de liefhebbers hebben wij nog wat foto's gezet op onze website (http://picasaweb.google.nl/hosson)

• 21 Augustus 2009 - 08:55

Chantal:

Volgens mij hebben jullie het wel naar het zin, een terrasje hier een ijsje daar, lekker hoor!!
    Ben alweer benieuwd naar jullie volgende verhalen van Kroatië. Heel veel plezier nog en tot gauw

groetjes Chantal